Thursday 22 October 2020

SIAPAKAH SEBENARNYA "KING MAKER" DALAM KERAJAAN PERIKATAN NASIONAL (PN) ?

 

KHAS UNTUK PEMIMPIN DAN PENYOKONG
PARTI UMNO, PAS DAN BERSATU


.    LATAR BELAKANG

Keputusan Undi Parlimen di PRU 14 telah menunjukkan BN tidak dapat mempertahankan kemenangannya selama 63 tahun (1955 - 2018) di mana BN hanya menang di 79/222 kerusi sementara PH mendapat 122 kerusi. Selainnya, PAS (18), BEBAS (2) dan Solidariti (1).

KEPUTUSAN PARLIMEN PRU 14 (2018)


B.    KEPUTUSAN TERPERINCI PARLIMEN (PARTI ASAL) PRU 14


Sungguhpun BN mendapat kerusi yang terbanyak, BN tetap bergelandangan selama 22 bulan bersama-sama PAS. Keadaan lebih menerukkan lagi apabila beberapa Ahli Parlimen BN bertukar parti ke Pakatan Harapan dengan menyertai PPBM.

Di Sarawak, ahli parlimen BN di sana bertindak menyertai Gabungan Parti Sarawak (GPS). Akhirnya, BN hanya tinggal 42 kerusi sahaja

KEPUTUSAN PRU 14 PARLIMEN (PARTI ASAL)


C.    PARTI-PARTI KERAJAAN PERIKATAN NASIONAL (PN)

Kerajaan Perikatan Nasional ditubuhkan setelah mendapat sokongan dari 112/222 Ahli Parlimen. 112/222 sokongan ini menunjukkan kerajaan ini tidak kukuh.

39 : UMNO 
32 : PPBM 
18 : PAS
13 : PBB (Sarawak)
02 : MCA
02 : PRS (Sarawak)
02 : PDP (Sarawak)
01 : MIC 
01 : PBS (Sabah)
01 : PBRS (Sabah)
01 : SUPP (Sarawak)


D.
    PARTI-PARTI TERBESAR DALAM PERIKATAN NASIONAL

Terdapat 4 parti yang dominan di dalam Kerajaan Perikatan Nasional. BN (UMNO, MCA, MIC dan PBRS) yang asalnya 79 kerusi hanya tinggal 43 kerusi sahaja. Perinciannya seperti berikut :-

43 : BN 
32 : PPBM
18 : PAS 
18 : GPS (Sarawak)


E.  PPBM DIANGGAP DOMINAN DALAM PERIKATAN NASIONAL 

Sebagai PENCETUS Kerajaan Perikatan Nasional di bawah pimpinan YAB TSMY, PPBM harus diberi penghargaan untuk menerajui Kerajaan PN. Bertindak keluar dari Pakatan Harapan menyebabkan MUSNAHNYA Kerajaan Pakatan Harapan yang berumur kira-kira 22 bulan. 

BN/UMNO walaupun mempunyai kerusi yang terbanyak tetapi parti ini bukanlah PENYEBAB UTAMA bungkangnya PH. Jadi, kita perlu akur kepada FAKTA ini.


F.
    KING MAKER 

Sesiapa sahaja mampu untuk menjadi KING MAKER dalam Kerajaan PN ini. Keluarnya DUA SOKONGAN akan menyebabkan Kerajaan PN tumbang. Jadi, semua Wakil Rakyat dan Parti di dalam PN perlu bekerjasama dan saling membantu di antara satu sama lain.

Sekian.


HUBAYA-HUBAYA


No comments:

Post a Comment