Monday 7 December 2020

PRU15 : KEPUTUSAN PRU 14 DUN PERAK

 

PERKONGSIAN
PRU 15 DUN PERAK
 


A.    LATAR BELAKANG

1.    Perak mempunyai 59 kerusi DUN.

2.    PRU 14 lalu, tiada parti yang memperolehi MAJORITI akan setelah 2 ADUN BN berpindah ke Pakatan Harapan maka terbentuklah Kerajaan PH selama 22 bulan mentadbir Negeri Perak.


B.    DUN PERAK TERKINI

1.    Telah berlaku beberapa perpecahan di kalangan Kerajaan PH di Peringkat Pusat membawa perubahan juga di Peringkat Negeri Perak.

2.    PH yang asalnya 31 kerusi, disebabkan PPBM (BERSATU) keluar dari Gabungan Pakatan Harapan telah menyebabkan PH hanya tinggal 28 kerusi sahaja dalam ertikata lain TIADA MAJORITI. 

2.1    Parti Perikatan Nasional (PN) yang dianggotai oleh PAS dan PPBM mempunyai 6 kerusi. BN yang mempunyai 25 kerusi bersetuju bergabung dengan PN untuk mewujudkan Kerajaan Gabungan Perikatan Nasional menjadikan Gabungan PN mempunyai 31 kerusi berbanding PH yang tinggal 28 kerusi.

2.2    PH diterukkan lagi apabila beberapa ADUNnya bertindak keluar Parti untuk menjadi ADUN BEBAS dan menyertai PPBM. ADUN Tronoh dan Titi Serong bertindak menjadi ADUN BEBAS, ADUN Buntong menyertai PGRM (Gerakan), ADUN Kuala Kurau menyertai PPBM menjadikan Gabungan PN bertambah menjadi 35 sementara PH hanya tinggal 24 sahaja.


C.    KEPUTUSAN PRU 14 DUN PERAK (ASAL)



D.    RUJUKAN SELANJUTNYA (SILA KLIK)

1.    KEDUDUKAN PARTI DUN PERAK TERKINI (dalam pembikinan)
2.    PERLANTIKAN MENTERI BESAR BARU 2020 (dalam pembikinan)
3.    ANDAIAN-ANDAIAN KEPUTUSAN PRU 15 DUN PERAK (dalam pembikinan)
        

   HUBAYA-HUBAYA




No comments:

Post a Comment