Sunday, 22 March 2020

AWAS! KIRA-KIRA 2 JUTA PENGGUNA PUM MINYAK TERDEDAH KEPADA COVID-19 SEHARI



JUMLAH STESEN MINYAK
3682 BUAH

DI BUKA SEKURANG-KURANG
12 JAM/HARI

SETIAP STESEN DIANGGARKAN MEMPUNYAI
8 BUAH PUM

ANGGARAN PENGUNA 
6 ORANG/JAM

DIANDAIKAN JUMLAH PENGGUNA HARIAN ADALAH 
( 3682 X 8 X 12 X 6 = 2,120,832 ) 



BILANGAN PUM STESEN (MENGIKUT NEGERI)


Adalah diharapkan kepada semua pengusaha menyediakan Pembantu untuk mengisi minyak yang dipesan oleh pelanggan. 


Dengan ini, mengurangkan KADAR BERSENTUHAN di antara PARA PENGGUNA.



CEGAH SEBELUM PARAH
BERINGAT SEBELUM KENA
SESAL DULU ...... KEMUDIAN TAK GUNA


HUBAYA-HUBAYA











Saturday, 21 March 2020

ADAKAH 5000 PESERTA TABLIGH MASJID DI SERI PETALING TIDAK MENGIKUT ARAHAN?


APA SEBENARNYA YANG BERLAKU
Baca sampai habis, baru buat andaian.






Respon dari pihak tabligh. Kena dengar dua2 pihak baru adil.
Nah... Baca betul2.. Siapa yg harus di persalahkan...
COVID-19: HAKIKAT SEBENAR IALAH JEMAAH TABLIGH SGT KOMITED NAK BUAT SARINGAN SEBAB IA ADALAH SIFAT KETAATAN & TUNTUTAN AGAMA. TAPI...
Kat TV, media, sosial media kecoh statemen: Tabligh dijejaki, tabligh dirayu buat saringan, jangan lari, dgn rendah diri dirayu buat saringan, jangan pentingkan diri bla-bla-bla.
Ada percanggahan antara arahan atasan KKM dgn pelaksanaan di bawah.
Sebenarnya jemaah paling komited nak buat saringan. Pagi2 lagi kami dah terpacak depan hospital kerajaan, waktu tu, hospital pun belom bersedia buka kaunter utk COVID-19. Hospital, doktor, belum bersedia tapi kami dah bersedia. Saya dtg hospital pagi2, kat klinik pesakit luar, staff hospital situ kata Encikkk sila pergi bhgn Kecemasan ye.... bila kami pergi tempat kecemasan, staff situ pula kata, sila daftar di depan dulu ye, bila pergi di depan kaunter, staff kaunter kata, sila pergi ke klinik pesakit luar. Kami kata: Maaflah...tadi kami dah pergi sana tapi diorang suruh pergi sini, sekarang suruh kami pergi sana balik ke?
Bila pergi semula ke kaunter klinik pesakit luar, staff kata sila pergi ke satu kaunter kat hujung. Macam bola ditolak ke sana sini. tapi kami tak komplen sebab komited nak tunai tanggungjawab dan tunjukkan akhlak baik. bahkan kita pujilah tugas doktor waktu buat pemeriksaan.
Ramai juga kawan2 yg pergi hospital lain juga nampak layanan tak komited. Tapi ahli jemaah tetap komited nak buat saringan!
Sedih pula bila ada agamawan kata jemaah guna alasan tak mahu check up seperti di bawah:
"Ada yang memberikan alasan penyakit dari ALLAH, kita perlu redha. Ada pula yang berkata 'masjid tempat baik, tiada jangkitan akan berlaku '. Ada pula berkata 'jangan takut virus tapi takut ALLAH'. Ada pula berkata 'kalau mati syahid' dan pelbagai lagi falsafah yang disalahgunakan." (Dr.Maza)
Ini adalah ulasan yg tak tepat, tak betul dlm konteks. Sebabnya alasan itu adalah alasan guna falsafah ilmu hakikat/makrifat tanpa ambil kira syariat. Sedangkan ahli jemaah memang faham benar bahawa hakikat/makrifat tu perlu seimbang dgn syariat. Ini sgt ditekankan dlm jemaah sejak zaman berzaman kerana manhaj dakwah tabligh adalah ahli sunnah wal jamaah di seluruh dunia.
Yang kedua, jemaah tabligh komited nak buat saringan sebab sikap ahli jemaah ialah sgt taat kpd ahli syura jemaah, taat kpd undang2 negara, amir (pemimpin2) negara.
Sejak day 01 lagi, syura sudah suruh taat kpd arahan KKM. Maka memang sejak awal lagi ahli jemaah nak buat saringan. Setakat yg saya tahu takde jemaah yg tak mahu buat saringan disebabkan alasan yg Maza cakap tu. Walaupun ada yg alami pengalaman tak begitu efisyen oleh pihak lain, tetap mahu buat saringan.
Jadi jangan lah pandang serong dan negatif kpd jemaah, apatah lagi sebarkan benda tak tepat. Kita tak boleh salahkan KKM kerana perkara ini (COVID) sesuatu yg di luar kebiasaan. Tapi apa yg perlu ditekankan di sini ialah : Jemaah sentiasa TAAT dgn arahan KKM utk lakukan saringan. Dan jangan lah MENYALAHKAN jemaah.
Cuba baca di bawah:
Posting dari Mohd Fadzli Znz
Korg baca.......
KISAH PEMERIKSAAN #COVID19 YANG JEMAAH LALUI.
HARAP #KKM MB , Mufti & Menteri Agama , Netizen baca smpai habis...

Apabila mndapat berita pd petang 11 Mac 2020, seorg warga Brunei sangkut COVID-19 slepas pulang dari Masjid Sri Petaling (MSP)
Mlm tu jgk ramai brgegas ke Hospital Putrajaya & Hospital berhampiran.
Hospital Putrajaya arah ke Klinik Kesihatan Presint 9 Putrajaya sb situ blh buat saringan. Di situ ay jumpa, ada yg dtg dari Seremban nak cek.
Sampai di klinik P9 Putrajaya. Ada sorg pegawai kesihatan kat luar klinik.
Kami x dibenarkan masuk dlm. Cuma buat saringan di luar. Wbgaimanapun dia bgtau di situ tiada alat utk cek.
Cuma buat saringan. Saringan ialah tanya "ada batuk, selsema atau sesak nafas x"? Klw x de x pe. Tu je.
Dia punya sombong perghhh, x blh ajak bincang.
Sedaya upaya kami nak tanya ttg perkara ni. X kan mcm tu je saringan?
X de ke blh cek suhu ke apa.
Tp setiap kali nak cakap, dia akan potong cakap dgn sombongnya.
Last² dia suruh ke masjid Sri Petaling esok pagi (12 Mac) krn di sana ada kelengkapan utk buat pmeriksaan Covid19.
Dia bgtau dari pukul 9 - 11 pg. Seawal pukul 8 kami dah ke sana.
Tunggu punya tunggu, dlm pukul 11, van² kesihatan mulai memasuki perkarangan madrasah belakang masjid Sri Petaling (MSP).
(Kami dah start beratur masa van masuk).
Lps mereka buat spring cleaning & salam Wuhan sesama mrk. Lama jgk la tunggu dorg cuci, pakai baju bla³.
Setelah bbrapa lama beratur. Sorg pegawai kesihatan wanita bgtau, mrk hanya jlnkan pemeriksaan kpd pelajar madrasah shj.
Lain² blh balik. Jika ada simtom, sila ke klinik kesihatan berhampiran
Org dtg dari merata² tau, sb "5000 jemaah tabligh di jejaki" di suruh dtg ke MSP.
Tiba², tgh² berator, panas plk tu, soh balik mcm tu je. Tp bahasa dia baik. Cuma panas la jgk. Ttiba soh balik.
Klw bkn jemaah tabligh, mau kena maki pegawai tu
Kami bgtau, "klinik kesihatan berhampiran" yg suruh dtg sini.
Dia bgtau kit utk cek x cukup, klw kami tunggu pun tetap x blh cek, dia suruh balik self quarantine atau ke mana² klinik brhampiran.
Dia cuma suruh self quarantine. Itu je. X yah cek apa.
Tp sbhg x puas hati pegi jgk cari klinik yg sudi cek.
Alhamdulillah sy dpt buat pemeriksaan di Klinik Kesihatan Dengkil.
Ada yg bgtau kwn² mrk, " kita x yah cek, doktor soh self quarantine je".
Jd ramailah X jd pi cek.
Menteri Agama dgn MB Kelantan soh cek, klw doktor soh balik mcmana?
Yg ada simtom shj, spt batuk brpanjangan, selsema, sesak nafas je diminta ke PKD
Skrg Menteri agama bgtau jemaah bg kerjasama. Nak kerjasama mcmana tu?
#KKM kena bgtau. Kerjasama mcmana nak
Pastu org kata, tak nak serah diri. Nak serah kat mana?
Skrg ni, #KKM kena :-
1. Ckp betul², semua ke atau yg ada simtom sj kena cek.
2. Klw kena cek, kat mana nak cek? Bila? Pukul brp
3. Kena bgtau doktor di situ arahan cek. Bg dia peralatan. Jd dia x pening bila org dtg nak cek. Ini soh cek, doktor kata x payah cek klw x de simtom. Klw ada, dia plk x de alat nak cek.
Maklumat kena jelas tepat dan padat. Kita pun nak cek. Cuma bgla maklumat jelas. Naya org mai jauh² ke MSP, ttiba soh balik mcm tu ja.
[18/03, 17:36] +60 12-314 3827: COVID-19 DAN TABLIGH : MENJAWAB BEBERAPA PERSOALAN

Tanpa diduga, nama Masjid Sri Petaling dan Ijtima Tabligh menjadi terkenal di seluruh Malaysia. Ada segelintir yang menyalahkan pihak Sri Petaling (SP) dan Jemaah Tabligh apabila muncul 40 kes Covid-19, didapati dari mereka yang mempunyai sejarah menghadiri Ijtima tersebut.
DAH TAHU ADA WABAK, KENAPA ADAKAN HIMPUNAN MELEBIHI 10k ORANG
Sebelum ini, memang setiap tahun di Malaysia jemaah tabligh memang ada membuat himpunan yang melibatkan kehadiran beribu malah berpuluh ribu orang. Tidak ada isu pun sebelum ini. Malah setiap kali Ijtima', pihak penganjur akan mendapat kerjasama yang baik dari penduduk tempatan, polis, bomba dan sebagainya. Malah ramai pemimpin negara termasuk sultan sendiri pernah menghadiri Ijtima Jemaah Tabligh. Pernah dahulu di Masjid Daerah Sri Iskandar, Perak, diadakan Ijtima tabligh dan dihadiri sendiri oleh Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah, Menteri Besar Perak masa itu Dato Zamry dan Mufti Perak Dato Harusani. Jelasnya, Ijtima Tabligh dengan kehadiran berpuluh ribu dan jemaah tabligh ini perkara yang biasa.
Kenapa tak dibatalkan dah tahu ada isu Covid-9?
Ijtima diadakan pada 28/2 hingga 2/3 2020. Masa itu, isu Convid-19 belum masuk ke gelombang kedua. Keadaan masih terkawal. WHO juga belum istiharkan pandemik. Kerana itu, dalam masa yang sama di Johor ada perlawanan Bolasepak Piala Sumbangsih Johor vs Kedah, difahamkan kehadiran lebih 20k penonton. Kenapa perlawanan ini tidak dibatalkan? Kerana kes covid-19 masih berlum merebak sepenuhnya.
Dalam tarikh yang sama juga, di Sheraton Hotel ada pemimpin² negara sedang berkumpul dinamakan 'Langkah Sherathon'. Walau kehadiran tidak mencecah ribuan, tetapi difahamkan hingga ratusan dan melibatkan pemimpin² negara. Mengapa mereka berani berkumpul? Kejadian ini berlaku semuanya sama dengan tarikh berlangsungnya Ijtima. Kenapa mereka berani berkumpul, kerana kes covid-19 belum betul² meletup tanpa kawalan.

Semasa Ijtima ini juga, bilik perubatan dan para doktor disediakan dan ditempatkan di bilik khas, sekiranya ada yang sakit boleh mendapat rawatan. Sememamgnya langkah keselamatan dan kesihatan diambil berat dalam mana² Ijtima' tabligh.
Bila dah ada kes, apa tindakan SP dan Jemaah Tabligh?
Kes mula meletup pada petang rabu 11/03/2020 apabila satu kes +ve Covid-19 dapat dikesan di Brunei. Ini merupakan kes pertama di Brunei. Apabila dilihat sejarah perjalanan, pesakit pernah menghadiri Ijtima' di Sri Petaling. Malam itu juga, telah mula meletup dalam semua group² Whatsapp dan masuk berita. Keesokan harinya, tersebar beberapa kes di Sabah dan Pahang pula. Mereka juga didapati hadir Ijtima Sri Petaling. Singapura pula buat pengumuman, beberapa kes di Singapura melibatkan kehadiran di SP.

Adakah pihak SP dan Syura Jemaah Tabligh berdiam diri dan hanya berserah pada qada' dan qadar sahaja?
Ada yang mengatakan jemaah tabligh tak bertindak pantas. Anda pasti?
Untuk menjawab persoalan ini, tuan-tuan kena tahu bagaimana sistem informasi dan arahan yang dijalankan oleh Jemaah Tabligh ini.

Di Malaysia, Masjid Sri Petaling merupakan markas utama. Di sini, ada beberapa orang Syura Malaysia yang akan membuat keputusan. Bawah markas utama SP ini, ada markas² negeri. Ada 24 markas negeri semunya (beberapa negeri yg besar mempunyai 2 atau 3 markas). Markas² negeri ini dipanggil tempat Sabguzari, juga mempunyai Orang Tanggungjawab atau Syura Negeri. Contoh seperti di Perak, markas Ipoh untuk kawasan Perak Selatan dan markas Taiping untuk kawasan Perak Utara.
Di bawah markas negeri (tempat sabguzari) pula, ada beberapa halqah (kampung, taman dan sebagainya). Contoh bagi markas Ipoh ada 44 buah halqah. Di dalam halqah itu pula ada antara 15-25 buah masjid. Dan semua 'orang tabligh' usaha hidupkan amal masjid² tersebut untuk dibangunkan menjadi seperti Masjid Nabawi di zaman nabi.

Baik, kita sambung isu Covid-19 tadi. Apabila Masjid Sri Petaling dan Ijtima tersebut dikatakan sebagai kluster penyebaran Covid-19, pihak Syura Malaysia di Sri Petaling telah mengarahkan semua markas² negeri (24 markas ini) untuk dapatkan maklumat kehadiran ke Ijtima dan berapa orang yang telah membuat Ujian Saringan Convid-19. Arahan ini, turun ke markas, dari markas turun ke halqah, dari halqah turun ke masjid-masjid. Memang pantas. Dalam masa beberapa jam sahaja, maklumat tersebar.
Kerana itu, pada Khamis dan Jumaat (12 dan 13 mac) kita lihat diseluruh Malaysia gang² berjanggut ini hadir untuk disaring. Saya sendiri pada pagi Khamis (12/3/2020) hadir utk disaring. Kebanyakan mereka telah diberi cuti dan kuarantin sendiri hingga 14 hari dari hari balik Ijtima tersebut. Hingga hari ini, usaha masih berterusan untuk menjejaki saki baki yang belum membuat saringan.

Ada isu orang tabligh lari semasa saringan dibuat hingga terpaksa lapor polis?
Tuan² perlu faham, jemaah ini terlalu ramai, dengan latar belakang dan pendidikan yang berbeza. Ada golongan professional, ada ulama, ada kakitangan awam, ada peniaga, ada petani, pekebun, peladang, penganggur. Malah ada bekas gangster, bekas maknyah, artis dan sebagainya. Jadi dalam kelompok yang pelbagai itu, jika ada satu atau dua kes yang lari dari saringan, sedang beribu yang lain elok serah diri untuk disaring. Kenapa kerana seorang dua, hendak disalahkan satu jemaah.

Betul ke semua dah pergi buat saringan? Kenapa Dr Zulkifli, menteri agama terpaksa merayu, pihak KKM dan berbagai pihak juga membuat rayuan seolah orang tabligh ni engkar dan degil. Tidak mendengar kata dan ikut kepala sendiri?
Tuan² kena faham, masjid Sri Petaling adalah masjid awam. Sesiapa sahaja boleh datang, masuk untuk solat dan duduk dalam setiap program yang diadakan. Ijtima juga dibuat di dewan solat yang terbuka. Kita tidak buat program 'for members only'. Jemaah Tabligh tidak pernah membuat program secara tertutup dan tidak pernah melarang orang awam untuk hadir.
Semasa Ijtima' tersebut, mereka yang hadir melalui halqah dan markas negeri akan lapor diri pada pihak istiqbal. Nama, dari markas mana dan halqah mana akan dicatat. Ini yang hadir ikut saluran betul dan terdaftar. Mereka ini senang untuk dijejaki.
Tetapi kerana masjid awam, semua boleh hadir, beribu² yang hadir tu sebenarnya tanpa kita ketahui dari mana datangnya. Bukan semua yang hadir itu pernah ikut keluar dakwah walau 3 hari pun. Ada yang datang hanya untuk lihat suasana kerana mereka memang suka dengan suasana agama dan percakapan iman dan amal. Bukannya pernah ikut keluar pun.

Kenapa tak halang? Hanya yang betul² daftar sahaja boleh masuk?
Sekali lagi diberitahu, ini masjid awam. Orang datang untuk solat dan duduk mendengar perkara baik, takkan kita nak halang. Andai buat begitu, timbul isu baru pula, orang tabligh buat program secara tertutup, untuk ahli mereka sahaja. Halang orang awam untuk mendengar. Ini boleh mendatangkan syak.

Kerana itu, apabila pihak KKM memaklumkan kehadiran 5k, kemudian 10k dan terkini dikatakan kehadiran Ijtima 16k, memang sesuatu yang agak sukar untuk SP menjejakinya 100%. Hanya yang betul² berdaftar dengan istiqbal sahaja dapat dikesan.
Berapa ramai sebenar ahli tabligh di seluruh Malaysia?
Jemaah tabligh ni bukannya satu pertubuhan, persatuan atau NGO. Jemaah tabligh adalah satu gerakan untuk menghidupkan dakwah cara nabi ke seluruh alam. Mengembalikan umat ini kepada kehidupan sunnah dan sirah.

Tidak ada nama pun jemaah ini. Orang sahaja yang memanggil 'jemaah tabligh'. Tidak ada borang keahlian dan tidak ada yuran tahunan. Seperti jemaah masjid yang bersolat zohor, kita tak ada pun borang dan nama ini jemaah solat zohor. Sesiapa sahaja mempunya kalimah syahadah layak untuk ikut keluar 3 hari.
Markas SP, markas negeri, halqah, syura dan sebagainya itu hanya untuk menyusun kerja supaya semua jemaah yang keluar mengikut tertib yang betul.

Akhir kata, bukan masa untuk kita menyalahkan sesiapa. Orang Brunei kes pertama dikesan tu pun tak nak perkara ini berlaku. Pihak SP dan Syura pun tidak mahu ini berlaku. Semua kita tidak inginkan perkara ini berlaku.
Namun, perkara telah pun berlaku, inilah masanya semua kita bermunajat pada Allah swt agar wabak ini dapat dibasmi dengan segera.


Hairere Shuaib
14/03/2020


HUBAYA-HUBAYA



Tuesday, 17 March 2020

SEMPENA CUTI KHAS WABAK COVID-19 2020 (SET- 500 SOALAN ASAS TAMBAH DAN TOLAK)


LATIHAN KHAS UNTUK ANAK-ANAK YANG MASIH LEMAH ASAS MATEMATIK (TAMBAH DAN TOLAK)

PERKONGSIAN 
BERSAMA MURID-MURID SK SERI SELAMAT, MANJUNG, PERAK



(BUKU INI MASIH TIADA DALAM PASARAN)

A. LANGKAH-LANGKAH PERLU DIPATUHI.
Langkah yang perlu dipatuhi sebelum anda mengambil sebarang langkah untuk memperolehi soalan-soalan di bawah.
1.   Cetak semua paparan di bawah.
2.   Potong dan susun mengikut mukasurat.
3.   Baca PENDAHULUAN terlebih dahulu.
4.   Ikut arahan yang diberikan.
5.   Jadikan Muka Surat 1 dan Akhir sebagai KULIT BUKU ini.

B. TAHAP PENCAPAIAN SEPATUTNYA
1.   Anak-anak Pra-Sekolah - Tahun 3 MESTI mencapai TAHAP 1 - TAHAP 3
2.   Anak-anak Tahun 4 - Tahun 6 MESTI mencapai TAHAP 4 - 6
3.   Anak-anak di Sekolah Menengah juga termasuk ANDA SENDIRI, MESTI mencapai TAHAP BERIKUTNYA.

C. ARAHAN YANG MESTI DIPATUHI
1.   Gunakan PENSEL sahaja.
2.   Semak jawapan dan HANYA BULATKAN di Nombor Soalan jika jawapannya salah.
3.   PADAM JAWAPAN dan buat latihan-latihan ini berulang kali hingga anak anda mencapai TAHAP YANG SESUAI DENGAN UMURNYA.

D. LANGKAH TAMBAHAN
1.   Sebelum masuk tidur, galakkan anak anda membuat latihan SEKURANG-KURANG SATU MUKA SURAT agar dia BERMIMPIKAN soalan-soalan berkenaan.
2.   Berikan PENGHARGAAN YANG SESUAI jika anak anda berjaya mencapai tahap yang anda fikirkan sesuai.

D.   PENGHARGAAN/GANJARAN (jika sudi)
1.   Jika ANDA MAMPU, masukkan RM5.00 ke Akaun Peribadi saya (CIMB 7030579450 ROSLIM ZAINUDDIN)
2.   Jika ANDA KURANG MAMPU, (MUSLIM) sedekahkan AL-FATIHAH kepada KEDUA-DUA IBUBAPA SAYA.
3.   Berikan komen di ruang komen di bawah ini untuk memberi sokongan dan galakan kepada saya.

SELAMAT MENCUBA DAN BERJAYA.

IKHLAS dari saya : Cikgu Lin



















UNIVERSITI PERTAMA ANAK-ANAK KITA ADALAH RUMAHNYA SENDIRI SEMENTARA ANDA ADALAH TENAGA PENGAJARNYA.

HUBAYA-HUBAYA




Sunday, 15 March 2020

S.0.S : LEMON MAMPU MENCEGAH COVID-19?



CEGAH SEBELUM PARAH




Saya menerima Pesanan Media dari Rakan mengenai di bawah ...
Tidak salah kita mencubanya sendiri bersama sanak saudara dan  rakan-rakan.


Berikut adalah pesanannya :- 

Halo, saya Laila Ahmadi dari China, Fakulti Sains Perubatan, Universiti Zanjan

Virus Corona tiba di mana-mana negara, lambat laun tidak ada keraguan bahawa banyak negara tidak mempunyai set diagnostik atau peralatan, jadi
Sila gunakan sebanyak mungkin vitamin C semula jadi untuk menguatkan sistem imun anda.
Jangan risau, C menghilangkannya dengan banyak, dan ia baik-baik saja.
Virus pada masa ini tidak mengandungi vaksin dan tiada rawatan khusus. Malangnya, disebabkan mutasi genetik yang menjadikannya sangat berbahaya

Penyakit ini nampaknya disebabkan oleh gabungan gen dalam ular dan kelawar, dan ia telah memperoleh keupayaan untuk menjangkiti mamalia, termasuk manusia.
Adalah penting untuk menyimpan mesej mengenai pengetahuan anda yang paling besar.
Profesor Chen Horin, Ketua Pegawai Eksekutif Hospital Tentera Beijing berkata: "Kepingan lemon dalam secawan air suam dapat menyelamatkan nyawa anda."
Walaupun anda bekerja, anda perlu melihat mesej ini dan menyampaikannya kepada orang lain
Lemon dipotong menjadi tiga bahagian dan dimasukkan ke dalam cawan, kemudian tuangkan air panas dan mengubahnya menjadi (air alkali)
Selepas membaca, berbincang dengan orang lain dan pindahkannya kepada orang yang anda suka dan menjaga kesihatan diri anda.
Profesor Chen Horin menyatakan bahawa sesiapa yang menerima mesej ini sekurang-kurangnya dijamin untuk menyelamatkan nyawa seseorang ...
Saya telah melakukan tugas saya dan saya harap anda dapat membantu saya mengembangkannya juga.

Mereka menerbitkannya dalam kumpulan akademik 🤒🥴😷
- Pls share, Forward from others group


SEKIAN, TERIMA KASIH.

Selamat Mencuba.

Saturday, 14 March 2020

SIAPA EXCO KERAJAAN NEGERI PERAK 2020?


BILANGAN EXCO = 10 ORANG
TAMBAHAN
SPEAKER (BUKAN ADUN)
TIM. SPEAKER (ADUN)

YB DATO' ZAINOL FADZI PAHARUDDIN
ADUN SUNGAI MANIK
BAKAL EXCO 2020

Terdapat 35 ADUN yang menyokong Perikatan Nasional
a) 25 ADUN (BN/UMNO)
b) 04 ADUN (BERSATU)
c) 03 ADUN (PAS)
c) 03 ADUN (BEBAS)
Sementara 24 ADUN yang menyokong Pakatan Harapan
a) 17 ADUN (DAP)
b) 05 ADUN (AMANAH)
c) 02 ADUN (PKR)
Kemungkinan 10 Barisan EXCO adalah seperti berikut :-
a) 02 dari BERSATU
b) 02 dari PAS
c) 02 dari BEBAS (Wakil India dan Tionghua)
d) 04 dari BN/UMNO
Sementara Jawatan Lain :-
a) Speaker dari BN/UMNO > Bukan ADUN
b) Timbalan Speaker dari PAS/UMNO

Sekian, adanya.

Berikut adalah senarai ADUN Perak 2020.

PERIKATAN NASIONAL ( 35 ADUN )
N01 Pengkalan Hulu Aznel Ibrahim PN (UMNO)
N02 Temenggor Salbiah Mohamed PN (UMNO)
N03 Kenering Mohd. Tarmizi Idris PN (UMNO)
N04 Kota Tampan Saarani Mohamad PN (UMNO)
N07 Batu Kurau Dr. Muhammad Amin Zakaria PN (UMNO)
N10 Alor Pongsu Sham Mat Sahat PN (UMNO)
N12 Selinsing Mohamad Noor Dawoo PN (UMNO)
N13 Kuala Sepetang Mohd. Kamaruddin Abu Bakar PN (UMNO)
N14 Changkat Jering Ahmad Saidi Mohamad Daud PN (UMNO)
N15 Trong Jamilah Zakaria PN (UMNO)
N19 Chenderoh Zainun Mat Noor PN (UMNO)
N20 Lubok Merbau Jurij Jalaluddin PN (UMNO)
N21 Lintang Mohd. Zolkafly Harun PN (UMNO)
N34 Bukit Chandan Maslin Sham Razman PN (UMNO)
N35 Manong Mohd. Zuraimi Razali PN (UMNO)
N36 Pengkalan Baharu Abd. Manap Hashim PN (UMNO)
N39 Belanja Khairudin Abu Hanipah PN (UMNO)
N40 Bota Khairul Shahril Mohamed PN (UMNO)
N48 Ayer Kuning Samsudin Abu Hassan PN (UMNO)
N50 Kampong Gajah Wan Noorashikin Wan Nordin PN (UMNO)
N52 Pangkor Dr. Zambry Abdul Kadir PN (UMNO)
N53 Rungkup Shahrul Zaman Yahya PN (UMNO)
N54 Hutan Melintang Khairuddin Tarmizi PN (UMNO)
N56 Changkat Jong Mohd. Azhar Jamaluddin PN (UMNO)
N58 Slim Mohd. Khusairi Abdul Talib PN (UMNO)
N05 Selama Mohd. Akmal Kamaruddin PN (PAS)
N06 Kubu Gajah Khalil Yahaya PN (PAS)
N11 Gunong Semanggol Razman Zakaria PN (PAS)
N49 Sungai Manik Zainol Fadzi Paharudin PN (BERSATU)
N09 Kuala Kurau Abdul Junus Jamhari PN (BERSATU)
N43 Tulang Sekah Nolee Ashilin Mohammed Radzi PN (BERSATU)
N47 Chenderiang Ahmad Faizal Azumu PN (BERSATU)
N08 Titi Serong Hasnul Zulkarnain Abd. Munaim PN (BEBAS)
N30 Buntong Sivasubramaniam Athinarayanan PN (BEBAS)
N33 Tronoh Yong Choo Kiong PN (BEBAS)

PAKATAN HARAPAN ( 24 ADUN )
N24 Hulu Kinta Muhamad Arafat Varisai Mahamad PH (PKR)
N45 Simpang Pulai Tan Kar Hing PH (PKR)
N46 Teja Ng Shy Ching PH (PKR)
N17 Pokok Assam Leow Thye Yih PH (DAP)
N18 Aulong Nga Kor Ming PH (DAP)
N22 Jalong Loh Sze Yee PH (DAP)
N25 Canning Jenny Choy Tsi Jen PH (DAP)
N26 Tebing Tinggi Dr. Abdul Aziz Bari PH (DAP)
N27 Pasir Pinji Lee Chuan How PH (DAP)
N28 Bercham Ong Boon Piow PH (DAP)
N29 Kepayang Ko Chung Sen PH (DAP)
N31 Jelapang Cheah Poh Hian PH (DAP)
N32 Menglembu Chaw Kam Foon PH (DAP)
N37 Pantai Remis Wong May Ing PH (DAP)
N38 Astaka Teoh Yee Chow PH (DAP)
N41 Malim Nawar Leong Cheok Keng PH (DAP)
N42 Keranji Chong Zhemin PH (DAP)
N55 Pasir Bedamar Terence Naidu PH (DAP)
N57 Sungkai Sivanesan Achalingam PH (DAP)
N16 Kamunting Muhd. Fadhil Nuruddin PH (AMANAH)
N23 Manjoi Asmuni Awi PH (AMANAH)
N44 Sungai Rapat Mohammad Nizar Jamaluddin PH (AMANAH)
N51 Pasir Panjang Yahaya Mat Nor PH (AMANAH)
N59 Behrang Aminuddin Zulkipli PH (AMANAH)

Wednesday, 11 March 2020

JAWATAN SETIAUSAHA/PEGAWAI KHAS MENTERI MENJADI REBUTAN UMUM



TAHNIAH, JIKA ANDA BERJAYA 


22 bulan telah berlalu, kebanyakan mereka telah memulakan kerjaya lain. Semestinya mereka berhajat untuk menyandang kembali jawatan-jawatan yang mereka sandang sebelum PRU 14.

Perlu diingat bahawa, kebanyakan Menteri dan Timbalan Menteri adalah muka-muka baru.

Jadi, terpaksalah mereka berebut-rebut dengan membawa resume atau bahan-bahan sokongan bagi tujuan memberi kepercayaan agar mereka terpilih.

Bagi yang terpilih, diucapkan TAHNIAH dan bagi yang kecundang, anggaplah DUNIA BELUM KIAMAT, carilah rezeki sebagaimana orang lain.

Buat masa ini, hanya seorang sahaja yang telah terpilih bagi menjawat salah satu jawatan berkenaan iaitu SILA KLIK DI SINI 

SETIAUSAHA SULIT YAB PM


HUBAYA-HUBAYA






5000 PESERTA PERHIMPUNAN TABLIQ DI P/JAYA DIMINTA MERUJUK KLINIK ATAU HOSPITAL BERDEKATAN DENGAN KADAR SEGERA.



"CEGAH SEBELUM TERLAMBAT"
KKM CUBA MENGESAN
 5000 PESERTA BERKENAAN

Pendedahan ini adalah hasil dari peperiksaan seorang Warga Brunei yang dijangkiti COVID-19. Pesakit ini telah menyertai satu Perhimpunan Tabliq yang diadakan di Masjid Jamek, Petaling Jaya baru-baru ini. (Seorang Peserta dari Brunei Dijangkiti COVID-19)


Terdapat ribuan peserta dari beberapa negara termasuk lebihkurang 5,000 peserta dari Malaysia.

Pihak berkenaan meminta agar SEMUA PESERTA merujuk ke Klinik/Hospital dengan KADAR SEGERA bagi tujuan pencegahan.


Keterangan lanjut, SILA KLIK DI SINI

PUTRAJAYA: Semua Jabatan Kesihatan Negeri kini giat mengesan lebih 5,000 peserta Malaysia yang menyertai perhimpunan tabligh di Masjid Seri Petaling pada 27 Februari hingga 1 Mac lalu.
Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata siasatan itu dijalankan susulan laporan International Health Regulations (IHR) Focal Point (FP) Brunei, di mana kes yang disahkan positif COVID-19 di negara terbabit mempunyai sejarah perjalanan ke Malaysia.
“Kes berkenaan dilaporkan mempunyai sejarah menghadiri perhimpunan tabligh di Masjid Seri Petaling, Selangor pada 27 Februari 2020 hingga 1 Mac 2020.
“Berdasarkan maklumat awal, perhimpunan tabligh ini membabitkan anggaran sejumlah 10,000 orang dari beberapa buah negara termasuk Malaysia.
“Peserta dari Malaysia adalah dianggarkan melebihi 5,000 orang. Semua Jabatan Kesihatan Negeri sedang menjalankan siasatan lanjut mengenai perkara ini di negeri masing-masing,” katanya dalam kenyataan yang diberikan.
Sebelum ini, Kementerian Kesihatan Brunei dalam kenyataannya mengesahkan kes pertama positif COVID-19 di negara itu dijangkiti ketika hadir satu majlis keagamaan di Malaysia.
Individu terbabit dikatakan pulang ke Brunei dengan rakannya pada 3 Mac lalu melalui Miri, Sarawak sebelum menyedari mengalami simptom jangkitan dan membuat pemeriksaan di Hospital Raja Isteri Pengiran Anak Saleha pada 8 Mac lalu.

HUBAYA-HUBAYA 


 




Tuesday, 3 March 2020

MENTERI BESAR, SPEAKER, TIMBALAN SPEAKER DAN BARISAN EXCO PERAK 2020


PAKATAN NASIONAL SUDAH LAYAK MENUBUHKAN 
KERAJAAN BARU PERAK 2020
BERSAMA-SAMA PPBM, PKR, DAP DAN BEBAS 


Saya pernah MENGANDAIKAN EXCO PERAK 2013 (SILA KLIK) tetapi mungkin dilupakan sebab saya hanya SEORANG MARHAIN. Jadi, coretan saya .... BOLEH DIBACA tapi JANGAN TERIMA SEPENUHNYA.

Hari ini, izinkan saya mengandaikan KOMPOSISI YANG SESUAI bagi tujuan berkenaan.

Disebabkan beberap insiden yang berlaku dalam minggu ini telah menyebabkan berlakunya perubahan yang ketara di dalam negara umumnya dan bakal berlaku di Perak.

DUN Perak adalah dianggotai dari 59 ADUN dari berbagai Parti dan jika ingin menubuhkan kerajaan, memerlukan sekurang-kurangnya 30 Sokongan ADUN. Saat ini, berdasarkan perubahan-perubahan yang diandaikan, telah berlaku perubahan yang ketara :-

MUAFAKAT NASIONAL (28 ADUN)

1.   25 = BN/UMNO
2.   03 = PAS

PAKATAN HARAPAN (28 ADUN)

1.   18 = DAP
2.   06 = PAN
3.   04 = PKR 

LAIN-LAIN 

1.   02 = PPBM 
2.   01 = BEBAS

Jadi, Kerajaan PH Perak perlu menunjukkan SOKONGAN ASAL di Tahun 2018 (31 ADUN) masih ada yakni tidak berpindah ke Pihak Lain khasnya MN atau berkecuali.

Konon ceritanya, beberapa ADUN ASAL PH, telah dan akan MENUKAR SOKONGAN kepada Pakatan Nasional dan sekutunya. 


Bilangan yang diLABUNkan adalah :-

PAKATAN NASIONAL (32 ADUN)

a)   25 ADUN = BN/UMNO 
b)   03 ADUN = PAS
c)   02 ADUN = PPBM
d)   01 ADUN = PKR (Geng Azmin Ali)
e)   01 ADUN = DAP

PAKATAN HARAPAN (27 ADUN)

a)  18 ADUN = DAP
b)  06 ADUN = PAN
c)  03 ADUN = PKR

Hari ini, YAB Menteri Besar Perak (ADUN Chenderiang) telah berjumpa YAB PM merangkap Presiden PPBM kemungkinan untuk mendapat MANDAT SEPATUTNYA untuk diumumkan atau diPERSEMBAHKAN KEPADA Paduka Seri Sultan Perak sebagai Ketua Negeri.


Jika sekiranya, Paduka Tuanku menitahkan agar setiap kumpulan MEMPERSEMBAHKAN ADUN MASING-MASING maka KEPUTUSAN ADALAH DI TANGAN BAGINDA.

Juga sekiranya, semua keputusan memihak kepada SEKUTU PAKATAN NASIONAL maka selogiknya BARISAN KERAJAAN NEGERI PERAK adalah seperti berikut (mengikut kira bicara teman ... tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak) :-

01 = Speaker (Bukan ADUN)
01 = Timbalan Speaker (PAS)
01 = Menteri Besar (BN/UMNO)
02 = EXCO (PAS)
01 = EXCO (PPBM)
05 = EXCO (BN/UMNO)
02 = DIKOSONGKAN

Sementara YAB Menteri Besar sekarang (PPBM) haruslah di bawa ke Pusat untuk dilantik sebagai Menteri/Timbalan Menteri Kabinet.


Di antara Calon-calon yang digembar gemburkan untuk Jawatan Tertentu adalah seperti berikut :-

1.  Menteri Besar 

YB Dato' Saarani Mohamad (ADUN Kota Tampan)
mrkp Pengerusi Perhubungan UMNO Perak

2.  Speaker 


Dato' Nasarudin Hashim
(Mantan Timbalan Speaker 2013)



 HUBAYA-HUBAYA