Friday 4 January 2013

KE MANA LENYAPNYA "MIN YUEN" DI MALAYA. ADAKAH MEREKA SUDAH MENJADI SAUDAGAR BESAR MALAYSIA?






Kumpulan MIN YUEN ini menjalankan Urusan Perniagaan khusus untuk membekalkan KEPERLUAN PKM.

ANGGOTA MIN YUEN



PETIKAN MENGENAI MIN YUEN


Pada masa darurat 1948, Min Yuen telah menyokong pemberontakan yang dilakukan oleh komunis. Min Yuen (ertinya "gerakan rakyat" dalam bahasa Cina) ditubuhkan oleh Parti Komunis Malaya sebahagian besarnya dianggotai oleh orang Cina.
Tujuan Min Yuen ditubuhkan adalah untuk memberi maklumat dan membekalkan makanan serta ubat-ubatan kepada komunis.Pergerakan mereka berpusat di bandar-bandar, kampung-kampung dan kawasan berhampiran hutan.
Bukan semua orang Cina menyertai Min Yuen secara rela hati. Ada yang terpaksa berbuat demikian kerana takut ancaman maut. Sebenarnya kebanyakkan orang Cina berasa serba salah kerana kalau mereka menyokong kerajaan, mereka akan dibunuh oleh pengganas komunis dan tindakan akan diambil terhadap mereka dan keluarga mereka.
Kegiatan Min Yuen sukar dikesan kerana mereka menjalankan operasinya pada sebelah malam. Bagi melumpuhkan pergerakan Min Yuen, satu pelan tindakan yang dikenali sebagai Rancangan Briggs telah dijalankan bagi memindahkan penduduk Cina dipinggir-pinggir hutan ke kawasan penempatan baru yang dikawal. Rancangan ini bertujuan menjamin keselamatan penduduk Cina daripada diancam dan diperas-ugut oleh pengganas komunis.


Tetapi, apabila PKM berundur ke Selatan Thailand .... adakah kumpulan ini terus terus lenyap atau meneruskan perniagaan hingga ke tahap yang lebih tinggi di dalam Malaysia?

Persoalannya:-

1.   Di mana mereka dapat MODAL yang begitu banyak?

2.   Adakah mereka masih bertuankan Chin Peng yang kini berada di Selatan Thailand?

3.   Adakah Pemimpin mereka berada di dalam Parti Komponen BN atau Parti Pakatan Pembangkang?

Bagi menjawabnya .... izinkan saya bercerita perihal berikut :-

"Dahulu ..... Barangsiapa yang mendapat KONSESI BALAK di Perak, terpaksa membayar Wang Perlindungan kepada Bendahari PKM yang berhampiran".

Persoalannya : Di mana Bendahari PKM itu tinggal?.

Sama sekali BUKAN DI DALAM HUTAN tetapi DI RUMAH BESAR di merata Pekan yang berhampiran.



HUBAYA-HUBAYA







1 comment:

  1. itu yg saya fikirkan masa buat master..tajuk komunis Melayu.hasil kajian mrk ni berpindah ke kg baru ketika rancangan Briggs..so ...filir fikirlah



    ReplyDelete