Thursday 26 July 2012

MURID KENA DAKWA JIKA BERAT BEG LEBIH DARI 3KG?




KEMENTERIAN PELAJARAN TIDAK MENYUMBANG KE ARAH INI
TAPI 
KEBANYAKANNYA ..... PIBG YANG MENJURUSKANNYA

Aku menjadi Guru pada 16 April 1979. Dilantik menjadi Guru Besar pada pertengahan Tahun 1989 dan aku adalah Guru Inovatif Pertama Negeri Perak (1993).

Aku asalnya ORANG SUSAH .... nak bayar Yuran Sekolah pun tak mampu kerana adik beradik ramai.

Dari sini, aku gunakan PENGALAMAN aku  untuk dipergunakan di sekolah yang aku diamanahkan hinggalah di Tahun 2000 di mana aku dipindahkan ke sekolah PALING KECIL disebabkan :-

1.   ENGKAR PERINTAH 
      - Melawan PPD dan Timbalan PPD yang SEMEMANGNYA PENYOKONG TEGAR BARISAN ALTERNATIF. Mereka gagal menghalang aku BERGERAK di PRU 1999 menyokong BN yang SUNGGUH KRITIKAL.

2.   KRONI DIUTAMAKAN.
      - Disebabkan DG32 akan dinaikkan ke DG34 di sekolah GURU BESAR DITEMPATKAN .... aku ditukarkan ke sekolah kecil. Kroni  Timb. PPD (sama2 bersekolah di Izzudin Shah, Ipoh) yang baru saja 6 bulan menjadi Guru Besar ditempatkan di situ ... dapatlah ia DG34. 

Semasa aku menjadi Guru Besar, berbagai kaedah aku lakukan (KEBANYAKANNYA MELAWAN ARUS PERDANA) demi untuk MENGHASILKAN KECEMERLANGAN hingga sekolah aku pernah MENJADI NOMBOR 1 UPSR PERINGKAT NEGERI PERAK.

Sekarang, aku hanya PENOLONG KANAN sahaja ... (jangan ditanya KENAPA ... panjang ceritanya .. NANTI RAMAI YANG TERBABIT).

Berbalik kepada cerita ASAL .... "MURID DIDAKWA JIKA BERAT BEG SEKOLAHNYA MELEBIHI 3KG".

KADANG-KADANG TERDAPAT IBUBAPA
YANG MENGHANTAR BEG ANAKNYA 
HINGGA KE DALAM BILIK DARJAH

Jadi, aku telah berjaya MEMPRAKTIKKAN .... "BEG MURID KURANG 3KG" .... 

Setiap bulan, 
1.   Aku akan bawa ALAT PENIMBANG .... terus ke KELAS PILIHAN untuk melakukan PENCERAPAN. Jika berat beg melebihi 3kg ... aku akan keluarkan muatannya .... DAH TENTU ADA MASALAH KENAPA MELEBIHI 3KG. 
2.     Murid yang dilihat BEGNYA BERAT ... akan dipanggil dan ditimbang.

Kesannya,
1.   Bebanan murid dapat dikurangkan.
2.   Yuran PIBG dapat dikurangkan (

Bagaimana caranya ..... KENALAH ANDA ... selaku PENTADBIR DAN AJK PIBG berfikir ke arah itu. Jika aku MAMPU .... KENAPA ANDA SEMUA TAK MAMPU UNTUK MELAKUKANNYA?

Sekian .... SEKADAR BERTUKAR PENGALAMAN.

No comments:

Post a Comment