Tuesday 21 February 2012

ADAKAH ANDA SEPERTI YAHUDI INI ?

BACALAH .... MAAFKAN AKU .... JIKA PAPARAN AKU INI KETERLALUAN .... KERANA AKU SEKADAR ... INGIN MENASIHAT DIRI AKU DAN JUGA ANDA



KEPADA ALLAH KITA MEMOHON
TETAPI KENAPA
MASIH TIDAK MAHU MENERIMA  KETENTUANNYA


DAH BERAPA KALI ANDA BERSEMBAHYANG HAJAT DAN SEBAGAINYA  YANG KONONNYA UNTUK MENEGAKKAN KEADILAN
TAPI TIDAK DIMAKBULKAN 
HINGGALAH ANDA BERSEKONGKONG 
DENGAN PUAK YANG BOLEH DIPERTIKAIKAN
KEWIBAWAANNYA
BARULAH MENAMPAKKAN SEDIKIT PERUBAHAN ?





Add caption
Pihak yang ANDA DOAKAN KECELAKAANnya
masih dalam KEADAAN BIASA akan tetapi dipihak anda SUDAH GOYAH dari masa ke semasa.

ADAKAH ANDA AKAN MEMOHON DARI ALLAH S.W.T BUAT KE SEKIAN KALINYA BAGI TUJUAN YANG SAMA IAITU
" ROAD TO PUTRA JAYA"


DAN APA PULAK YANG ANDA AKAN LAKUKAN LAGI JIKA KEPUTUSANNYA TETAP SAMA DALAM ERTIKATA LAIN "ALLAH TIDAK MERESTUINYA


HINGGA SANGGUP KITA MENIDAKKANNYA
DENGAN MENCARI DALIH
AGAR
JAWAPANNYA BERSAMAAN DENGAN
PERSEPSI ANDA SEBELUMNYA


Begitu juga sekarang ini di Malaysia....
Disebabkan KEMARUK KUASA @ ROAD TO PUTRAJAYA
ramai yang MEMBUTAKAN DIRI agar hasrat itu tercapai.

Sila baca Petikan di bawah ..... MUHASABAH DIRILAH

“Wahai saudaraku! Jangan engkau dekati Muhammad itu. Dia orang gila. Dia pembohong. Dia tukang sihir. Jika engkau mendekatinya, engkau akan dipengaruhinya dan engkau akan menjadi seperti dia,” kata seorang pengemis buta Yahudi berulang-ulang kali di satu sudut pasar di Madinah pada setiap pagi sambil tangannya menadah meminta belas orang yang lalu-lalang.
Orang yang lalu-lalang di pasar itu ada yang menghulurkan sedekah kerana kasihan malah ada juga yang tidak mempedulikannya langsung.
Pada setiap pagi, kata-kata menghina Rasulullah SAW itu tidak lekang daripada mulutnya seolah-olah mengingatkan kepada orang ramai supaya jangan terpedaya dengan ajaran Rasulullah SAW. Seperti biasa juga, Rasulullah SAW ke pasar Madinah. Apabila baginda sampai, baginda terus mendapatkan pengemis buta Yahudi itu lalu menyuapkan makanan ke mulutnya dengan lembut dan bersopan tanpa berkata apa-apa.
Pengemis buta Yahudi yang tidak pernah bertanya siapakah yang menyuapkan itu begitu berselera sekali apabila ada orang yang baik hati memberi dan menyuapkan makanan ke mulutnya.
Perbuatan baginda itu dilakukannya setiap hari sehinggalah baginda wafat. Sejak kewafatan baginda, tidak ada sesiapa yang sudi menyuapkan makanan ke mulut pengemis itu setiap pagi.
Pada satu pagi, Saidina Abu Bakar ra pergi ke rumah anaknya, Siti Aisyah yang juga merupakan isteri Rasulullah SAW untuk bertanyakan sesuatu kepadanya.
“Wahai anakku Aisyah, apakah kebiasaan yang Muhammad lakukan yang aku tidak lakukan?”, tanya Saidina Abu Bakar ra sebaik duduk di dalam rumah Aisyah.
“Ayahandaku, boleh dikatakan apa sahaja yang Rasulullah lakukan, ayahanda telah lakukan kecuali satu,” beritahu Aisyah sambil melayan ayahandanya dengan hidangan yang tersedia.
“Apakah dia wahai anakku, Aisyah?”
“Setiap pagi Rasulullah akan membawa makanan untuk seorang pengemis buta Yahudi di satu sudut di pasar Madinah dan menyuapkan makanan ke mulutnya. Sejak pemergian Rasulullah, sudah tentu tidak ada sesiapa lagi yang menyuapkan makanan kepada pengemis itu,” beritahu Aisyah kepada ayahandanya seolah-olah kasihan dengan nasib pengemis itu.
“Kalau begitu, ayahanda akan lakukan seperti apa yang Muhammad lakukan setiap pagi. Kamu sediakanlah makanan yang selalu dibawa oleh Muhammad untuk pengemis itu,” beritahu Saidina Abu Bakar ra kepada anaknya.
Pada keesokan harinya, Saidina Abu BAkar ra membawakan makanan yang sama seperti apa yang Rasulullah SAW bawakan untuk pengemis itu sebelum ini. Setelah puas mencari, akhirnya beliau bertemu juga dengan pengemis buta itu. Saidina Abu Bakar ra segera menghampiri dan terus menyuapkan makanan ke mulut pengemis itu.
“Hei… Siapakah kamu? Berani kamu menyuapku?” Pengemis buta itu mengherdik Saidina Abu Bakar ra. Pengemis buta itu terasa lain benar perbuatan Saidina Abu Bakar ra itu seperti kebiasaan.
“Akulah orang yang selalu menyuapmu setiap pagi,” jawab Saidina Abu Bakar ra sambil memerhatikan wajah pengemis buta itu yang nampak marah.
“Bukan! Kamu bukan orang yang selalu menyuapku setiap pagi. Perbuatan orang itu terlalu lembut dan bersopan. Aku dapat merasakannya, dia terlebih dahulu akan menghaluskan makanan itu kemudian barulah menyuap ke mulutku. Tapi kali ini aku terasa sangat susah aku hendak menelannya,” balas pengemis buta itu lagi sambil menolak tangan Saidina Abu Bakar ra yang masih memegang makanan itu.
“Ya, aku mengaku. Aku bukan orang yang biasa menyuapmu setiap pagi. Aku adalah sahabatnya. Aku menggantikan tempatnya,” beritahu Saidina Abu Bakar ra sambil mengesat air matanya yang sedih.
“Tetapi ke manakah perginya orang itu dan siapakah dia?”, tanya pengemis buta itu.
“Dia ialah Muhammad Rasulullah. Dia telah kembali ke rahmatullah. Sebab itulah aku yang menggantikan tempatnya,” jelas Saidina Abu Bakar ra dengan harapan pengemis itu berpuas hati.
“Dia Muhammad Rasulullah?”, kata pengemis itu dengan suara yang terkedu.
“Mengapa kamu terkejut? Dia insan yang sangat mulia,” beritahu Saidina Abu Bakar ra. Tidak semena-mena pengemis itu menangis sepuas-puasnya. Setelah agak reda, barulah dia bersuara.
“Benarkah dia Muhammad Rasulullah?”, pengemis buta itu mengulangi pertanyaannya seolah-olah tidak percaya dengan berita yang baru didengarnya itu.
“Ya benar. Kamu tidak percaya?”
“Selama ini aku menghinanya, aku memfitnahnya tetapi dia sedikit pun tidak pernah memarahiku malah dia terus juga menyuap makanan ke mulutku dengan sopan dan lembut. Sekarang aku telah kehilangannya sebelum sempat memohon ampun kepadanya,” ujar pengemis itu sambil menangis teresak-esak.
“Dia memang insan yang sangat mulia. Kamu tidak akan berjumpa dengan manusia semulia itu selepas ini kerana dia telah pun meninggalkan kita,” beritahu Saidina Abu Bakar ra.

ADAKAH ANDA SEUMPAMA YAHUDI INI

WALLAHUALAM

7 comments:

  1. Den nak tanyo
    Kalau dua hari tak buang air bosar
    Boleh tahan ke Cikgu

    ReplyDelete
  2. Mana aku tau ...bontot kamu ... bukannya bontot aku

    ReplyDelete
  3. Marah ke Cikgu
    Nak jadi pemimpin tidak boleh marah
    Mesti tonang sentiaso
    Bawak bersobar
    Nanti orang bonci
    Kalah pulak pilihanrayo

    Tak baik Cikgu
    Soalan den Cikgu tak pernah nak jawab

    ReplyDelete
  4. Tak ada masa nak jawab .... sebabnya .... jawapannya dah ada dalam otak anda ... saja nak berbalas pantun aje ... buat apa

    ReplyDelete
  5. Cikgu,
    Ini den bonar-bonar nak bertanyo
    Orang kato Pak Sako nak bertanding di Parlimen Parit
    Dia winnable candidate
    Kalau dio bertanding di Parit den nak kato
    Kah Kah Kah

    Dio ni orang mano
    Kampung mano dan anak siapo
    Dulu orang kato dia ni orang Gopeng

    ReplyDelete
  6. Arwah Ayahandanya adalah Bekas Ketua Penerangan UMNO dan pernah bertanding BEBAS dan adiknya ADUN Belanja PRU 1999. Mereka orang Layang-layang Kiri, Parlimen Parit

    ReplyDelete
  7. macam ni je tahap "cikgu"? hmmph.. patut la ramai budak sekolah jadi bodoh...

    ReplyDelete