Friday 4 November 2011

AKU NAK TANYA CIK DAT @ ABDULLAH CD .... MANA PERGINYA 36 KEPING USD BON YANG DIAMANAHKAN KEPADA KAUM MELAYU DI ZAMAN PENJAJAHAN JEPUN DULU?

ASSALAMUALAIKUM

CORETAN SAYA INI JANGAN DIANGGAP "PERKAUMAN" ... BACA DULU SEBELUM MEMBUAT ANDAIAN.


Beberapa minggu ini, aku tak berapa senang hati kerana MEMIKIRKAN KESAN TINDAKAN PARA PEMIMPIN MELAYU semasa PEMERINTAHAN JEPUN di Nusantara dulu.

Sikap MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI telah membawa padah kepada KAUM MELAYU di MALAYA khasnya Tanah Melayu ... seolah-olah MEREMPAT DI BUMI SENDIRI berbanding dengan Kaum Cina yang baru datang berbanding dengan Kaum-kaum Melayu.

Selama ini, kita rata-rata dianggap :-

1.     Melayu tak tahu berniaga.
2.     Melayu malas.
3.     Melayu tak boleh diharap.

Dalam erti kata lain ..... sebut saja Melayu ..... kebanyakannya NEGATIF.

Selama ini juga, rata-rata kita menganggap :-

1.     Cina pandai berniaga.
2.     Cina pandai dalam kira-mengira.

Dalam erti kata lain ... ramai menganggap Kaum Cina SEMUALJADINYA LEBIH POSITIF berbanding KAUM MELAYU di Tanah Melayu ini.


MARI KITA FIKIRKAN SEJENAK

KELEBIHAN KAUM MELAYU MASA ITU.



1.     Raja/Sultan sebagai Pemerintah.
2.     Ketua Menteri, Menteri Besar dan Menteri-menteri ... majoritinya Kaum Melayu.
3.     Tanah banyak dimiliki oleh Kaum Melayu.
4.     Kaum Melayu juga ADALAH PEDAGANG secara semulajadinya sejak dari Zaman Kesultanan Melaka lagi.
5.     Struktur pentadbiran negeri tersusun rapi mengikut keperluan semasa.
6.     Kaum Melayu adalah TUAN sebelum diGANGGU OLEH PARTI KOMUNIS MALAYA yang asalnya bernama PARTI KOMUNIS NANYANG yang fahaman disalurkan ke Malaya dan Nusantara dari REPUBLIK CHINA KOMUNIS

TETAPI KENAPA DALAM SEKELIP MATA SAHAJA ... KAUM CINA BUKAN SAHAJA DAPAT MENYAINGI BAHKAN MENDAHULUI SERTA MENGUASAI EKONOMI NEGARA BERBANDING KAUM MELAYU ? 

SETIAP PERNIAGAAN MEMERLUKAN MODAL. BANYAK MODAL SERTA LIGAT PUSINGANNYA INSYA ALLAH AKAN MENGHASILKAN "PULANGAN YANG LUMAYAN".

PERSOALANNYA



1.     Dari mana Kaum Cina dapat MODAL?.
        - kita tahu bahawa Negara China semasa itu dalam keadaan "TERUK" hinggakan ramai yang berhijrah ke luar untuk meneruskan hidup. Dalam ertikata lain ... MODAL BUKAN DIBAWA DARI NEGARA CHINA ... bahkan kebanyakan dari Warga Tua Kaum Cina menghantar bantuan Kewangan ke kampung masing-masing di masa itu.


2.     Adakah Kaum Melayu TAK ADA MODAL?.
        
TERPANGGILLAH SAYA UNTUK MENINJAU SERTA MENGKAJI BEBERAPA PENEMUAN HINGGA TERJUMPANYA JAWAPAN PETIKAN BERIKUT :-


1.     Ibrahim Yaakub melarikan diri ke Indonesia ... lalu menubuhkan BANK PERTIWI. Ia MELARIKAN WANG dan EMAS.
IBRAHIM YAACOB 

PETIKAN :    Pada 19 Ogos 1945, Ibrahim Yaakob meminta kapal terbang tentera Jepun untuk membawanya ke Jakarta. Ibrahim Yaakob terbang ke Jakarta bersama isterinya Mariatun Haji Siraj, iparnya Onan Haji Siraj dan Hassan Manan. Di Indonesia, beliau menukar nama kepada Iskandar Kamel


PETIKAN : Buku Mustapha Hussain (2005) menuduh Ibrahim Yaakob membawa wang dua guni dan ketulan emas ke Indonesia pada tahun 1945.  Ibrahim Yaakob menyertai sektor swasta sebagai pengarah Bank Pertiwi.

2.     Setiausaha PKM, Loi Tek dibunuh di Thailand dalam usaha untuk melarikan diri. Dia membawa BANYAK MODAL dan ada kemungkinan beliau dibunuh oleh Anggota PKM sendiri.  
LAI TEK @ LOI TEK


PETIKAN : Lai Tek atau Loi Tek menjadi Setiausaha Parti Komunis Malaya sebelum Chin Peng. Beliau telah menghilangkan diri bersama dengan wang simpanan parti pada tahun 1947


PETIKAN : .Chin Peng memimpin PKM semasa berumur 23 tahun “.... Chin Peng dilantik sebagai Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya menggantikan Lai Tek yang telah dibunuhnya di Thailand. Lai Tek adalah perisik tiga mata yang telah belot dan melarikan wang Parti Komunis Malaya .


3.     Abdullah CD @ Cik Dat membawa bersama 36 keping USD BOND ke dalam hutan untuk menyertai PKM.
ABDULLAH CD (SEKARANG)


4.     Pemimpin PUTERA (Pertubuhan Melayu Selepas Jepun Kalah) membawa bersama USD BOND masuk hutan untuk menyertai PKM.


Berapakah NILAI USD BOND yang diagih-agihkan oleh AGUS SALIM kepada Para Pemimpin Masyarakat di Nusantara masa itu untuk MELAWAN JEPUN?. 


NILAINYA MASA ITU = USD 2,000.000.000.00 (UNTUK NUSANTARA ..... MALAYA dan INDONESIA serta ACHEH)


Untuk makluman, di masa itu harga sebungkus Nasi Lemak yang dijual RM1.00 adalah HANYA 1 SEN sahaja.


Jadi, kalau kita kira NILAI USD BOND ITU BERBANDING SEKARANG :-


Katakan masa itu USD1 = RM4.00 maka nilainya adalah :-
USD 2,000,000,000.00 X RM4.00 = RM8,000,000,000.00
dan jika dibandingkan dengan harga 
NASI LEMAK @ 1 SEN = RM1.00 (sekarang) .... 
MAKA JUMLAH NILAI SEMASA (MASA ITU) ADALAH 
RM 800,000,000,000.00 
(RINGGIT: LAPAN RATUS BILLLION)

PERSOALAN PERTAMA

CUBA KITA BAYANGKAN SEJUMLAH ITU TELAH DIAGIH-AGIHKAN KEPADA PARA PEMIMPIN DI NUASNTARA .... BERAPA BILLIONKAH YANG DIAGIHKAN KEPADA PEMIMPIN 
KAUM MELAYU, 
KAUM CINA DAN INDIA MASA ITU ?.

PERSOALAN KE 2

KE MANAKAH USD BOND BERKENAAN DICAIRKAN DAN APAKAH "IMPAKNYA" KEPADA NEGARA MASA KINI?

ANDAIAN SAYA TERKINI

1.     PKM khasnya Chin Peng selaku Setiausaha PKM telah mengagih-agihkanya kepada PEMIMPIN TEMPATAN yang saya namakan "Bendahari Masyarakat Cina" untuk dicairkan serta digunapakai ... MAKA LAHIRLAH TOKOH, TAIKO, TAYCOON dalam MASYARAKAT CINA sekarang ini. (Kita boleh lihat ... apabila Chin Peng NAZAK di Thailand ... SIAPAKAH YANG BERKUNJUNG dalam ertikata lain ... Chin Peng adalah merupakan IDOLA mereka sejak DULU, KINI dan SELAMA-LAMANYA)..... hingga terdapat BANGUNAN DI NAMAKAN ONG BON HWA .... carilah DIMANA BANGUNAN  ITU SEKARANG?.

2.     Abdullah CD @ Cik Dat telah membawa 36 KEPING USD BOND  MASUK HUTAN UNTUK "DIANAI-ANAIKAN" begitu juga Pemimpin Melayu yang lain seperti Musa Ahmad, Rashid Maindin, Shamsiah Fakeh. Ini diceritakan oleh Pak Abu Janggut yang merupakan AJK API (beliau hanya menerima 14 keping sahaja ... kena sekadar AJK sahaja).  

KALAULAU ... PEMIMPIN MELAYU MASA ITU MELAKUKAN PERKARA YANG SAMA YAKNI AGIH-AGIHKAN KEPADA PARA PEMIMPIN TEMPATAN ATAU PUN "TIDAK MASUK HUTAN JADI KOMUNIS" .......

TIDAKLAH MELAYU JADI
PENGEMIS DI NEGARA SENDIRI

UNTUK ITU .... SAYA INGIN MENDAPATKAN JAWAPAN DARI SALAH SEORANG DARI "PEMIMPIN MELAYU MASA ITU" YANG MASIH HIDUP DI SONGKLA, THAILAND IAITU TUAN HJ. ABDULLAH CIK DAT @ ABDULLAH CD
SAMA ADA "ANDAIAN SAYA INI"
BETUL ATAU SALAH.

JANGAN SEKALI-KALI MEMBERIKAN JAWAPAN 
"MANA ADA .... KALAU ADA DAH TENTU AKU KAYA" ... SEBAB KEMUNGKINAN BOND-BOND BERKENAAN TELAH TERCICIR or DIMAKAN ANAI-ANAI or
KENA CURI .... TAPI YANG PENTINGNYA ..
"KENAPA TAK DENGOR CAKAP PAK ABU JANGGUT?... DIA LARANG .... "CIK DAT ... MOH KITE BAIK KAMPUNG ... JANGAN MASUK HUTAN" kata PAK ABU.


LEPAS INI, AKU NAK MENCARI .... SIAPA YANG AMBIL 14 KEPING USD BOND ITU DARI PAK ABU .... TAPI TAK PEDULIKAN ARWAH TU HINGGALAH KE AKHIR HAYATNYA (hanya sebagai petani) .... 
TUNGGU KAMU .... ATAU KAMU CARI AKU DULU ....
 INI ADALAH BERKAITAN DENGAN
"AMANAH BANGSA MELAYU"

WALLAHHUALAM.




3 comments:

  1. Bila pulak Amerika beri bon kepada Dollah CD? Takkanlah Amerika bodoh sangat nak beri duit kepada Communist Party of Malaya. Nilai semasa US$ 2 billion pada tahun 1945 adalah sekurang-kurangnya US$ 50 billion pada tahun 2012. Kenapa Melayu zaman itu takde modal? Orang Melayu tanah sekangkang kera, kebanyakan tanah dimiliki oleh raja-raja Melayu. Orang Melayu sendiri rata-ratanya separa hamba yang bekerja tanpa gaji untuk raja-raja (indentured laborers). Orang Cina pula bekerja di lombong-lombong dan mendapat upah bagi kerja mereka. Pengalaman hidup susah di negara asal mendorong pendatang Cina ini menabung. Sesetengah Cina mula berniaga dengan dibantu oleh dana penabungan ini menerusi budaya "Kongsi". Bidang perniagaan melipat-gabdakan dana tabungan orang Cina di Malaya. Sifat-sifat ini, suka menabung dan "kongsi" tidak ada pada orang Melayu zaman tersebut.

    ReplyDelete
  2. ni cerita jenaka ka sains fiksyen..ha ha...

    ReplyDelete
  3. percaya..sebab kebanyakan melayu yang join PKM masa tu semua barua2...dijanjikan harta..klu x, masakan meraka mahu? klu nak kata meraka berjuang untuk kemerdekaan, ok..abis yang beribu jadi polis tu? x kan lah yang beribu tu bodo? melayu bangsat mcm Abdullah vcd ni lah menjahanamkan melayu!!!!!!

    ReplyDelete