Thursday 1 August 2013

PARTI KOMUNIS MALAYA (PKM) BUKAN "PEJUANG " BAHKAN "BARUA BRITISH".


 SEJARAH PKM 

 

Pada 30 April 1930 Parti Komunis Malaya (PKM) didirikan di Kuala Pilah Negeri Sembilan. PKM adalah parti politik pertama ditubuhkan di Malaya.

PKM menjadikan Marxisme-Leninisme sebagai ideologi pembimbing dan bercita-cita untuk mendirikan sebuah negara merdeka Republik Sosialis Rakyat Malaya.

1. April 1930 hingga Disember 1941 – Masa pertama, perjuangan bawah tanah sebelum Perang Dunia II 

- Awal 1930-an, PKM menerangkan kebenaran revolusioner, menyebarkan fikiran komunisme, mendirikan Liga Pemuda Komunis dan Kesatuan Buruh Merah dan menjalankan pekerjaan revolusioner di bawah syarat yang amat sulit

- 1935 memimpin pemberontakan kaum buruh di Batu Arang Selangor dan mendirikan soviet buruh. Pada tahun yang sama memimpin kaum tani Tampin, Negeri Sembilan mengadakan pemberontakan dan mendirikan soviet tani.


- 1935, Jawatankuasa Pusat PKM telah disusupi ejen dalam selimut Lai Te yang menyamar sebagai wakil Internasional Ke-3 dan merebut pimpinan tertinggi PKM pada tahun 1939. Sejak itu pimpinan pusat PKM  sentiasa dikhianati, kader pimpinan PKM tak putus-putus ditangkap kaum penjajah


- 1937- sesuai dengan keputusan Internasional, PKM membentuk front persatuan anti-fasis.


2. Disember 1941 hingga Ogos 1945- Masa Perang Pembebasan Nasional Anti-Jepun

- 8 Disember 1941, fasis Jepun mencetuskan Perang Pasifik dan menjalarkan api perang pencerobohan itu ke negara kita. PKM mengubah polisi terhadap penjajah British, begitu juga  penjajah British terpaksa mengatur semula polisinya terhadap PKM. Penjajah British telah membebaskan 200 orang kader PKM dari penjaranya.

- 15 Februari 1941, tentera British mengibarkan bendera putih di Singapura


- 1 Januari 1942, PKM merasmikan Rejimen Pertama TAJRM, kemudian berturut-turut mendirikan 7 rejimen lagi
. Kebanyakannnya remaja belasan tahun yang dibawa dari Tanah Besar China.

- 1 September 1942, PKM telah menyelenggarakan sidang Sidang Lengkap Diperluas Ke-8 Jawatankuasa Kerja Pusat. Tapi sidang itu telah dikhianati oleh Lai Te. 2,000 orang lebih pasukan terpilih fasis Jepun mengepung tempat persidangan yang beranggotakan 30 orang sahaja. 9 orang kader pusat, 6 pengawal dan 3 pembantu telah gugur.


- 7 Mei 1943, organisasi PKM telah menyusun rancangan lari dari penjara Pudu.100 orang lebih tahanan (sebahagian besarnya anggota PKM) telah berjaya melarikan diri.


- Pertengahan tahun 1944, PKM dan Parti Komunis Thailand bersama-sama menubuhkan pasukan bersenjata anti-Jepun di kawasan sempadan Malaya-Thai



- Dalam tempoh 3 tahun 4 bulan, TAJRM telah melakukan 340 kali lebih pertempuran menentang fasis Jepun, membasmi askar Jepun 5,500 orang lebih, merampas sejumlah senjata serta merosakkan perlengkapan dan bekalan perang musuh.

- Melalui perang tersebut, barisan PKM berkembang menjadi 8,000 lebih, pasukan TAJRM berkembang menjadi 10,000 orang lebih (8 Rejimen) dan menyusun puluhan ribu pasukan lasykar rakyat.

 



-  MPAJA/TJARM dan British telah membuat keputusan untuk membekalkan segala kelengkapan senjata serta wang M$50,000.00 ke M$70,000.00 sebulan serta Wang Runcit sebanyak 300 pound sterling.

3. Ogos 1945 hingga Jun 1948: Masa Perjuangan Damai Sesudah Perang Dunia Kedua

- 15 Ogos 1945, fasis Jepun menyerah diri tanpa syarat.

- Kerana pengkhianatan Lai Te, PKM tidak mengisytiharkan kemerdekaan, sebaliknya menerima semula penjajah British balik ke Malaya.


- 1 Disember 1945, TAJRM dibubarkan
  
-  Semua ahli diberi M$350.00 dan seguni beras.
-   Pemimpin PKM dijemput ke Britain untuk bersama meraikan kemenangan menentang Jepun bersama dengan anggota  pasukan lain.

-  Senjata tidak dipulangkan semua termasuk yang dirampas dari Tentera Jepun.
 


- Mulai Disember 1946, Jawatankuasa Pusat PKM mulai melancarkan perjuangan terhadap Lai Te. Pada bulan Mei 1946, PKM telah mengenalpasti Lai te adalah ejen dalam selimut dan menendangnya keluar dari parti.

- Ia telah melarikan Wang Tabung PKM dan ia terbunuh di Selatan Siam.

SEBAGAIMANA YANG LAIN, PKM JUGA TELAH MENERIMA BANTUAN BAHKAN SEUMPAMA PASUKAN TENTERA YANG LAIN DARI PIHAK BRITISH. 

Kenyataan ini berdasarkan kepada :-

-  MPAJA/TJARM dan British telah membuat keputusan untuk membekalkan segala kelengkapan senjata serta wang M$50,000.00 ke M$70,000.00 sebulan serta Wang Runcit sebanyak 300 pound sterling. 
.
-  Semua ahli diberi M$350.00 dan seguni beras.
.
-   Pemimpin PKM dijemput ke Britain untuk bersama meraikan kemenangan menentang Jepun bersama dengan anggota  pasukan lain.
.
- Ia telah melarikan Wang Tabung PKM dan ia terbunuh di Selatan Siam.

MAKA SAYA MEMBUAT KENYATAAN BAHAWA, PASUKAN MPAJA YANG DIANGGOTAI OLEH PKM BUKANLAH "PEJUANG SEJATI" DI TANAH AIR KITA. 
.
BAHKAN, mereka mempunyai agenda lain yang tersembunyi iaitu untuk menubuhkan "REPUBLIK SOSIALIS RAKYAT  MALAYA" dalam ertikata lain "UNTUK TUJUAN MENJAJAH NEGARA INI SEBAGAIMANA PORTUGIS, BELANDA, BRITISH DAN JEPUN". 
,
Ini dilandaskan lagi dengan faktor lain  :-

-   PKM menjadikan Marxisme-Leninisme sebagai ideologi pembimbing dan bercita-cita untuk mendirikan sebuah negara merdeka Republik Sosialis Rakyat Malaya.

-   Atas arahan Parti Komunis China, PKM mengubah polisi terhadap penjajah British, begitu juga  penjajah British terpaksa mengatur semula polisinya terhadap PKM. Penjajah British telah membebaskan 200 orang kader PKM dari penjaranya.
.
Disamping itu, PKM langsung tidak menghormati MASYARAKAT ASAL/BUMIPUTRA di Negeri-negeri Melayu di mana selama 14 hari dalam percubaan untuk memerintah, PKM telah banyak "mengguris hati" rakyat Malaya yang berbagai kaum dan keturunan yang selama ini TIDAK PERNAH DILAKUKAN OLEH BRITISH.

.SEPERKARA LAGI YANG RAMAI YANG TAK MENGETAHUINYA ....

-   Pemimpin PKM telah menerima Bantuan USA dalam bentuk USD World War II Bond berjumlah RATUSAN BILLIONS (NILAI MASA INI) dan dengan wang ini mereka telah mengagihkannya ke seluruh Malaya (termasuk Singapura) untuk dijanakan (diniagakan) sementara Pemimpin Melayu DIARAHKAN ke Regimen ke 10 (dalam hutan) sementara pemimpin PKM tinggal di bandar-bandar untuk berniaga.... MASA pulasiINILAH EKONOMI KAUM MEREKA MENINGKAT MENGALAHKAN AHLI PERNIAGAAN MELAYU SEDIA ADA,

.
OLEH ITU, KESIMPULANNYA, PARTI KOMUNIS MALAYA (PKM) BUKANLAH "PEJUANG TANAH AIR" BAHKAN BOLEHLAH DIANGGAP JUGA PERNAH MENJADI  "BARUA BRITISH" SEMASA PENJAJAHAN JEPUN DI NUSANTARA.

.
.

PALING MENYEDIHKAN ....

Bagi memanipuulasikan Pemimpin Melayu dalam MPAJA khasnya PKM .... Regimen ke 10 ditubuhkan .... semua pemimpin Melayu PKM diarahkan masuk hutan di kawasan Pahang- Johor-Perak.

Semestinya Pemimpin Melayu ini membawa bersama BON yang diterima dari USA .... "Nak berniaga dengan BERUK ker dalam hutan tu?".

Mereka (Pemimpin PKM Cina) mencairkan BOND berkenaan melalui WAKIL MEREKA di bandar2 ... terus berniaga ... KAYA RAYA dan seterusnya MEMONOPOLI EKONOMI MALAYA hingga kini.

HUBAYA-HUBAYA




No comments:

Post a Comment