Tuesday 20 September 2011

GULAI TEMPOYAK IKAN PELALING


Salam.

GULAI TEMPOYAK IKAN PELALING
( Masakan Yang Paling Senang/Malas Sekali)


     24 September 2011 yang lalu, kami pelajar SMK Seri Perak, Teluk Intan (Teluk Anson) 1973/74 telah mengadakan RE-UNION Kali Pertama di ORIENT STAR, Lumut.

   Sebagai salah seorang Tuan Rumah dan AJK, rakan-rakan telah meminta aku memasak Gulai Tempoyak. Kemungkinan disebabkan aku ni Warga Asal Perak @ Parit (BUKAN PATI) maka sudah tentulah mereka ANGGAP "PAKAR GULAI TEMPOYAK PERAK".
     Aku terima AMANAH itu, tapi malangnya, isteri aku yang kata "BIOR KAMI BUATKAN". Jadi, dia dan tiga anak dara aku pun memasaknya pada Malam Sabtu tu. IKAN PELALING dibekalkan oleh Rakan Kita (RUSLI SANI) .... bawa dari Pantai Remis .... FRESH.


     Disebabkan aku telah berjanji dengan Rakan Kita dari Sarawak, untuk memberinya MENU masakan ini, maka di sini izinkan saya paparkan untuk makluman khas untuknya dan amnya untuk kalian.

RAMUAN.

1.  ASAS
  • Ikan Pelaling (boleh pilih ikan lain)
  • Serai
  • Cabai Masak
  • Cili Padi
  • Serbuk Kunyit
  • Daun Limau Purut (jika ada/suka)
  • Timun Masak atau sebagainya (jika ada).

2.   PERASA

  •  Garam
  •  Gula
  •  Tempoyak


LANGKAH AWAL
  •  Ketuk pangkal serai (jangan sampai hancur)
  •  Masukkan tempoyak ke dalam periuk.
  •  Masukkan air sedikit 
  •  Gaul Tempoyak agar jangan berketul (dengan tangan  lagi baik)
  •  Masukkan cili yang sudah ditumbuk tadi dan gaulkan.
  •  Tambah air mengikut keperluan/kepekatan yang anda perlu.
  •  Masukkan serbuk kunyit (sedikit)
  •  Masukkan serai
  •  Masukkan daun limau purut (jika suka/ada)
 
LANGKAH AKHIR 
  •  Letakkan periuk atas dapur dan panaskan hingga separuh mendidih.

  •  Masukkan IKAN PELALING 
  •  Masukkan garam (secukup rasa)
  •  Masukkan gula (secukup rasa)  
  •  Biarkan ia menggelegak
  •  Masukkan timun masak atau seumpamanya (jika ada).

PERINGATAN : 
  • Masa untuk memasukkan ikan ke dalam periuk itu bergantung kepada  jenis ikan (awalkan masuknya jika "keras".
  • Jangan selalu kacau .... nanti ikan tinggal tulang.

SELAMA MENCUBA.

SEKIAN, TERIMA KASIH

No comments:

Post a Comment